Blog PP

Oceń szanse przedsięwzięcia

Szacowanie to codzienność przedsiębiorcy. Na każdym kroku musi rozważać wszystkie za i przeciw. Jak jednak oszacować szansę powodzenia naszego przedsięwzięcia, naszego pomysłu na biznes?

W literaturze znajdziemy kilka przydatnych testów:

  • Trzy zasady – zadaj sobie pytanie „jakie trzy rzeczy wpłyną na mój sukces lub porażkę?”. Z pozoru banalne doświadczenie może przynieść zaskakujące rezultaty;
  • Ty jesteś klientem – wyobraź sobie, że jesteś klientem swojej firmy. Co skłoniłoby Cię do wybrania właśnie jej usług? Czym wyróżniasz się spośród konkurencji?
  • Dywersyfikacja i dominacja na rynku – pamiętaj, że lepiej być grubą rybą w małym stawie niż małą płotką w wielkim. Weź to pod uwagę analizując rynek i konkurencję. Aby Twoja firma odniosła sukces musi być jedyna w swoim rodzaju i dominować w danym obszarze rynku.
  • Czy będzie można mnie wykluczyć? – to jeden z trudniejszych testów, ale chyba najważniejszy. Istotą biznesu jest jego niepowtarzalność. Jeżeli Twoi klienci znajdą to samo co masz w ofercie u konkurencji, to istnieje wysokie ryzyko, że kiedyś zrezygnują z Twoich usług lub produktów. Wartość swojej firmy dobrze zbudować tak, aby nie można jej było skopiować lub powielić.
  • Podwójne koszty – nawet idealny biznesplan może nie odzwierciedlać rzeczywistej sytuacji rynku. Zastanów się, czy przy potencjalnym podwojeniu się kosztów uzyskiwania przychodów Twój biznes nadal będzie atrakcyjny i opłacalny?
  • Zależność od innych – podstawowa zasada biznesu – żaden klient nie może stanowić więcej niż 35% Twojego dochodu. Taka sytuacja oznacza zbyt wielkie uzależnienie się od jednego źródła dochodu. Co się stanie, jeśli firma na której oprzesz swoje działanie wypadnie z interesu?
  • Czy firma przetrwa beze mnie? – inaczej mówiąc „czy będę w stanie sprzedać swoją firmę?”.
  • Różne źródła dochodów – jest to bardzo ważny aspekt, jeżeli chcemy zabezpieczyć poziom dochodów swojej firmy. W sytuacji idealnej wytworzenie różnych źródeł dochodu nie wymaga od nas większych nakładów czasowych i finansowych. Dobrze też, jeżeli dodatkowe źródła są zbliżone do naszej podstawowej działalności lub ściśle z nią powiązane ponieważ wtedy maleją koszty ich wytworzenia i utrzymania.
  • Test odporności – czyli co zrobię, jeśli stanie się najgorsze? Co może zniszczyć moją działalność i jak postąpić w takiej kryzysowej sytuacji? Dobrze jest mieć plan awaryjny. Nawet jeśli go nie wykorzystamy, praca nad nim może przynieść sporo ciekawych doświadczeń.
  • Więcej niż jeden produkt – umiejętność taniego i szybkiego wprowadzania nowych produktów czy usług jest odzwierciedleniem dynamiki firmy. Szczególnie początkujący przedsiębiorcy muszą tę umiejętność opanować perfekcyjnie.

Sam niestety nie zawsze pamiętam o tych zasadach. Zazwyczaj ponoszą mnie co rusz to nowe sposoby zarabiania, przez co nie koncentruję się dostatecznie na konkretnym celu, tylko na doraźnych działaniach. Warto czasami spojrzeć wstecz na podstawy swojego biznesu i zweryfikować je w kontekście powyższych zasad.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *